To nej z Oslavky (Náměšť nad Oslavou, Lamberk, Skřipina, Vlčí kopec, Gloriet)

28,7 km dlouhý okruh vede z Náměšti nad Oslavou a zase se do ní vrací. Trasa kombinuje oba břehy Oslavky, nejdříve vede po červené značce kolem Vlasáka, Kančím žlíbkem ke zřícenině hradu Lamberk, Pod pastýřkou, Pod Vlčím kopcem až do Skřipiny. Tam přejdeme přes most na druhý břeh a po zelené značce se vracíme zpět k Náměšti. Navštívíme Vlčí kopec s jedinečným areálem a Loveckým zámkem uprostřed lesa, vyhlídku Gloriet, zříceninu Sedleckého hradu, smírčí kámen, Čertův most s nedalekými vodopády, a kolem Kellyho studánky se vydáme do obce Zňátky a odtud zpátky do Náměšti nad Oslavou

Délka: 28,7 km Terén: zvlněný, náročnější Zobrazení, profil, export GPX: zde

ico-black-sStart této nádherné trasy — vlakové nádraží v Náměšti nad Oslavou — je dobře dostupné vlakem z různých směrů. I autobusů do Náměšti jezdí hodně, takže dopravně není problém. Oslavka jako taková je králem romantiky a něco na tom je. Trampské osady s ohništi všude po cestě nabízejí odpočinek i nocleh s možností ohně po celé délce trasy.

Cestou se charakter krajiny několikrát mění, každý úsek je jiný, něčím specifický a zajímavý. Je zde i náročnější úsek po kamenitém a skalnatém povrchu, proto je dobré mít pevnou obuv. S batohem na zádech dokáže trasa unavit, budeme ji večer cítit v nohách. Je ale nádherná a každý kousek stojí za to.

Nejprve se vydáme po červené značce, která nás povede po celém levém břehu řeky Oslavy. Jako první nás zavede do areálu U Vlasáka, od něhož budeme Kančím žlíbkem kopírovat tok řeky (toto je ten kamenitý úsek), potkáme zde první trampské osady s totemy a ohništi (Zlatá podkova, Klondike…) až nás cesta vyvede trochu do kopce a poté k rozcestníku u zříceniny hradu Lamberk. Přímo u ní je také možné využít některé z ohnišť a případně dát i bivak. Od zříceniny vede cestička dolů k řece (v mapách nebývá značená), takže i voda je celkem kousek, kdyby byla potřeba na vaření nebo na koupel.

Od zříceniny pokračujeme dál k vyhlídce Pod pastýřkou, a poté k rozcestníku Pod Vlčím kopcem. Zde je odbočka po modré značce vedoucí přes most, kudy se dá přejít na druhý břeh a případně trasu zkrátit o cca 7 km.

Půjdeme-li ale dál po červené značce, narazíme na památný Smrk na Oslavě, na dvě studánky (pumpy), pomník Britským letcům a dojdeme do Skřipiny, kde po silničním mostě přejdeme na druhý břeh Oslavy a otočíme se zpět čelem k Náměšti nad Oslavou.

Na druhém břehu nejdřív vyšlápneme trochu kopeček, protože zde bude trasa o něco dál (a výš) od řeky. Cesta lesem nás nejdřív dovede k areálu Vlčí kopec. Ten zaujme už tím, že takový areál by člověk uprostřed lesa nečekal. Jeho dominantou je lovecký zámek, ale i památné buky uprostřed areálu.

Další dominantou na cestě je malá středověká rotunda s vyhlídkou Gloriet a kousek dál ještě jedna vyhlídka U Glorietu. Od ní vede slepá cesta dlohá cca 0,7 km ke zřícenině Sedleckého hradu.

Cesta nás dál zavede ke smírčímu kameni věnovanému zastřelenému hajnému (jde si zde přečíst i příběh, jak se vše seběhlo). Pokračováním po zelené značce (cesta nabízí krásné výhledy i lesní krajinu) dojdeme k Čertovu mostu, kde se opět vrátíme k samému korytu řeky a budeme dál pokračovat podél něj. Ještě než se ale vydáme dál, stojí za vidění kousek od Čertova mostu proti proudu Sedleckého potoka vodopády.

Dále po zelené narazíme na Kellyho studánku, dorazíme k areálu U Vlasáka, který uvidíme z opačného břehu než v úvodu našeho putování. Zde se od řeky Oslavy opět odkloníme, dojdeme do obce Zňátky, odkud vede hezká a romantická cesta do cílové Náměšti nad Oslavou.