Tvarůžková cukrárna a Bouzov (Litovel, Loštice, Bouzov, Mladeč)

43,4 km dlouhý okruh vede z náměstí v Litovli podél řeky Moravy do lužních lesů (v sezóně jsou v něm lány medvědího česneku), odkud zahneme do obce Nové Zámky. Odtud pokračujeme Litovelským pomoravím až do Loštic, kde navštívíme místní cukrárnu vyrábějící vynikající tvarůžkové zákusky. Je zde možné navštívit i Muzeum tvarůžků a v nedalekém hotelu ochutnat tvarůžkovou zmrzlinu (výbornou). Z Loštic se vyplatí pokračovat až na hrad Bouzov, kde se nabízí nádherný nocleh hned u volně přístupné hradní zahrady, navečer úplně liduprázdné s nádherným výhledem na hrad — totální romantika. Druhý den se pak vracíme zpět přes Bílou Lhotu a Mladeč, kde můžeme navštívít místní jeskyně, občerstvit se a vrátit se do lužního lesa a odtud už po známe stezce kolem řeky Moravy do Litovle.

Délka: 43,4 km Terén: rovinatý Zobrazení, profil, export GPX: zde

ico-black-sStart této trasy — náměstí v Litovli je nejlépe dostupné asi autem. Míst na parkování je v Litovli spousta, třeba před nákupním centrem BILLA. Stojí za to dojít na náměstí, podívat se na Schody k Nečízu, dát si místní pivo a až pak vyrazit na cestu.

Podél řeky Moravy vede příjemná cesta (NS Nové Zámky) do lužního lesa, ve kterém v sezoně medvědího česneku narazíme na doslova lány této vyhledávané kulinářské byliny. Z lesa nás cesta vyvede přes most do obce Nové Zámky, kde můžeme navštívit nebo aspoň kouknout na místní zámek.

Ocitáme se v Litovelském pomoraví, které nás zavede lesem postupně k Obelisku, Chrámu přátelství a nakonec i k Hospůdce Na Kodlově, případně hospodě Stodola. určitě stojí za to si dát aspoň jedno, protože další možnost se občerstvit bude až v Lošticích.

Loštice jsou známé výrobou „olomouckých“ tvarůžků. Maj tu jejich muzeum, specializovanou prodejnu, ale hlavně Tvarůžkovou cukrárnu, kde z tvarůžků vyrábějí a prodávají skvělé zákusky. Za pozornost ještě stojí hotel kousek od cukrárny, kde prodávají tvarůžkovou zmrzlinu, která je rovněž vynikající.

Až se nabažíme Loštic, pokračujeme dál, až dojdeme k jedinému vyvýšenému místu na celé trase — Babí skále. Vyšlápneme si krátký prudší kopeček, nahoře se pokocháme výhledem a zase dolů do Jeřmaně, kterou jen profičíme směr Bouzov.

Obec Bouzov nabízí několik restaurací (včetně hradní, která ale nestojí za moc). Samotný hrad Bouzov je nádherný až kouzelný. Jeho velkou výhodou je nádherná hradní zahrada, která je volně přístupná. Večer tu nepotkáte ani nohu, jsou zde krásné cestičky, lavičky, takže se dá romanticky posedět pár metrů od hradu v úžasném prostředí a poté i v lese hned v sousedství zahrady dát bivak. Tohle nemá chybu a bylo by škoda strávit večer i noc někde jinde.

Druhý den vede cesta zpět do Litovle napůl lesem, napůl ne, a je dobré vědět, že možnost se občerstvit bude až v Mladeči. Tam je jednak možné navštívit prohlídku místních jeskyní, u pokladny si koupit i pití, případně o kousek dál využít některé z restaurací hned u cesty.

Z Mladeče už pak dojdeme do známého lužního lesa, jen z druhé strany. V něm se napojíme na cestu, kterou jsme den předtím přišli a po níž se vrátíme zpátky do Litovle.