Pálava (Mikulov, vinný sklípek Bavory, Dolní Věstonice)

21,5 km dlouhá trasa vede z Mikulova do Dolních Věstonic, skrz Národní park Pálava. Trasa většinu cesty ve vlnách mírně stoupá až k Děvínu, odkud se rychle spadne dolů do Dolních Věstonic k vodní nádrži Nové Mlýny.

Délka: 21,5 km Terén: zvlněný stoupavý Zobrazení, profil, export GPX: zde

ico-black-sStart této trasy — vlaková stanice Mikulov je rozumně dostupná kromě Brna i třeba ze Znojma nebo Břeclavi. Od nádraží vede trasa Mikulovem, kde stojí za prohlídku nějaké ty památky, případně restaurace.

Z Mikulova se cesta zvedá po Naučné stezce Svatý kopeček v Mikulově po křížové cestě nahoru k vyhlídce, kapli, zvonici a čtyřem kapličkám na vrcholu kopce. Pak zase klesá dolů ke kapli Boží hrob a pokračuje k zatopenému lomu (vyhlášené koupání) a odtud skrz ulice k turistickému přístřešku za městem. Kolem Kočičí skály se dojde k veřejnému tábořišti Klentnice, což je i jediné oficiální místo pro bivak v CHKO Pálava.

V případě, že se výlet pojme jako dvoudenní s noclehem v tábořišti Klentnice, mělo by jít pořídit víno na večer v nedaleké obci Bavory — např. místní vinařství Kořenek nabízí degustace pro malé skupiny i posezení ve sklípku a levné ubytování. Stejně tak Degustační sklep může být šikovnou možností posedět a okoštovat (ubytování sice nenabízí, zato je otevřený automaticky od 12 hodin, červenec/srpen denně, květen/červen/září pá/so/ne; zbytek roku akce na objednávku).

Od tábořiště se pokračuje kolem jeskyně Lednička do kopce na Stolovou horu, odtud dolů a následně mírně do kopce na zříceninu Sirotčí hrádek. A zase mírně dolů, kde se naváže na Naučnou stezku Děvín, vedoucí mírně nahoru ke zřícenině kaple sv. Antonína a dál do oblasti skalních útvarů podél úpatí kopce Obora.

Za Oborou se cesta zase mírně zvedá ke studánce Pod Oborou, kolem turistického přístřešku nahoru na Děvín a dál na rozcestník Dívčí hrad. Zde se cesta láme a vede dál už jen z kopce dolů do Dolních VěstonicArcheologické expozici.