Posázavská stezka, 3 varianty (Davle, Kamenný přívoz, Týnec nad Sázavou, Pyšely)

Tato trasa nabízí tři délky: 14,5 km, 25 km anebo 33,9 km. Záleží, kde se rozhodneme skončit, buď už v Kamenném Přívozu, nebo v Týnci nad Sázavou, případně dojdeme až do Pyšel. Celá trasa vede z Davle po červené značce, a většinou přímo kopíruje řeku Sázavu, pouze v několika úsecích se od ní odkloní. Je více méně rovinatá, jen uprostřed si vyšlápneme na kopec v Hornopožáreckém lese (který leží až za Kamenným Přívozem, tudíž na něj nenarazíme v té nejkratší variantě trasy).

Délka: 14,5 km 25 km 33,9 km Terén: rovinatý Zobrazení, profil, export GPX: zde

ico-black-sStart této trasy — vlaková stanice Davle je šikovně dostupná vlakem z Prahy, hl. nádraží, případně busem. Odtud vyrazíme po červené značce, na které se budeme držet celý výlet. Hned na startu se můžeme občerstvit v Davli, je tu několik možností, stačí si vybrat.

Z Davle trasa vede podél vlakových kolejí až k mostu, po kterém přejdeme Sázavu na druhý břeh. Tím se ocitneme na Posázavské stezce a zároveň na Naučné stezce Medník. Ta nás dovede nejdřív ke studánce Pod Medníkem, a o kus dále ke studánce Roklina.

Od Sázavy se pak mírně odkloníme a už s větším odstupem od řeky se vydáme k sérii vyhlídek. Jako první navštívíme Klimentovu vyhlídku, a o kus dál jednu bezejmennou a o kus dál ještě narazíme na Raisovu vyhlídkuturistickým přístřeškem.

Cestou od vyhlídek mineme Ovčínské vodopády, za nimiž nás čeká ještě Žampašská vyhlídka. Stále po červené značce dojdeme k Hostěradickým vodopádům, kde na kraji obce Hostěradice dojdeme znovu až ke korytu řeky Sázavy. Než ji přejdeme po mostě, můžeme si zajít ke studánce U žlábku, která neleží přímo na trase, ale cca 100 metrů vlevo proti proudu Sázavy. U mostu stojí také restaurace Na staré poště, kde se můžeme občerstvit, případně kousek za mostem narazíme ještě na restauraci U vemenáče.

Tím jsme dorazili do Kamenného Přívozu, kde je o kousek dál přímo na trase vlaková stanice, což je první z možných cílových stanic.

KONEC 1. VARIANTY

Za vlakovou stanicí Kamenný Přívoz vstoupíme do Hornopožárských lesů, kde se začne cesta zvedat do kopce (jediného na trase). Trase se pak dál klikatí lesem k rybníčku Palečník, odkud pokračuje až k přístřešku Holý vrch.

Zde se musíme rozhodnout, kam dál. Buď se vydáme po modré značce do Týnce nad Sázavou, který je odtud cca 2 km a tam výlet ukončíme.

KONEC 2. VARIANTY

Budeme-li od rozcestníku Holý vrch pokračovat po červené, dovede nás za chvíli do obce Zbořený Kostelec, kde narazíme na Nouzové nocležiště. Můžeme se zde vydat do kopečka po slepé cestě navštívit zříceninu hradu Zbořený Kostelec, anebo rovnou pokračovat dál.

Ať tak či onak, opět jsme se vrátili ke korytu řeky Sázavy, podél níž dorazíme do obce Ledce s rybníkem a kostelem, a snad i bufetem. Další obcí na trase jsou Nespeky, kde najdeme i restauraci Na staré. Obcí projdeme, dorazíme do Borové Lhoty, odkud je to už jen kousek k vlakové stanici Pyšelyrestaurací Pyšelka.