Nové Město – Žďár nad Sázavou (Sykovec, Medlov, Fryšava, Devět skal, Žákova hora, Velké Dářko)

40,6 km dlouhý okruh vede z Nového Města na Moravě kolem přírodního koupaliště k rybníku Sykovec, dále k Medlovskému rybníku, odkud pokračuje do obce Fryšava, pak nahoru pod vyhlídku Devět skal, na Žákovu horu a odtud k nádrži Velké Dářko do cílového Žďáru nad Sázavou.

Délka: 40,6 km Terén: mírně zvlněný Zobrazení, profil, export GPX: zde

ico-black-sStart této trasy — vlakové nádraží v Novém Městě na Moravě — je snadno dostupný vlakem, busem, případně autem s dobrou možností parkování přímo v místě startu. Z Nového Města se vydáme po zelené turistické značce nejprve k přírodnímu koupališti, v sezóně s otevřeným bufetem.

Zelená značka nás povede dál až k rybníku Sykovec, s kempem a možností se občerstvit (obvykle otevřeno i v zimě). Odtud se vydáme k nedaleko ležícímu Medlovskému rybníku, u něhož je celoročně otevřený hotel s restaurací, v létě je v provozu i cukrárna/bufet u pláže.

Od Medlova vyrazíme po žluté značce do obce Fryšava, která nabízí restauraci, která je poslední na trase dlouhou dobu (další až ve Škrdlovicích, resp. odskočíme-li si na Cikháj).

Z Fryšavy pokračujeme dál po žluté pod vyhlídku Devět skal. Vrcholek na trase neleží, ale můžeme na něj (máme-li chuť) vyjít už proto, že jde o nejvyšší místo Žďárských vrchů (836,4 m.n.n.) a druhé nejvyšší místo celé Vysočiny (o půl metru vyšší je jen vrchol Javořice 837 m.n.m. v Jihlavských vrších).

Od Devíti skal sejdeme po červené do údolí k Rumpoltovu rybníku, kde najdeme i dva turistické přístřešky, kde si můžeme odpočinout před výstupem na Žákovu horu. Od jejího vrcholu budeme pokračovat dál po červené značce nejprve k rozcestníku U snítku, za nímž je možnost z naší trasy odbočit do cca 0,5 km vzdálené obce Cikhájrestaurací Tisůvka v případě, že se nám hodí její služby, případně si poblíž můžeme najít i nocleh.

Budeme-li se ale držet naší původní trasy, dorazíme k vrcholu Tisůvka a odtud dále do obce Škrdlovice, která také nabízí několik restaurací.

Ze Škrdlovic stále po červené (po ní dojdeme až do cíle) přijdeme k vodní nádrži Velké Dářko, v sezóně využívané k rekreaci a koupání, odtud do obce Polnička (je zde restaurace) a dál do Pilského lesa, k vodní nádrži Pilská a konečně do cílového Žďáru nad Sázavou (vlakové nádraží).

• Bivaky: vyrazíme-li už v pátek odpoledne, je šikovné dojít k rybníku Sykovec (cca 6,5 km); tam je jednak kemp s restaurací a umývárnou, ale i krásný les pro bivak.
    Restaurace: Nové Město, Sykovec kemp (v sezóně), Medlov hotel, Fryšava, Cikháj (mimo trasu), Škrdlovice, Velké Dářko, Žďár nad Sázavou
  • Houby: v sezóně (obvykle od září) je plná Vysočina hub; ani není potřeba chodit do lesa, stačí sbírat podél cest